De Stay

De Stay is een verbindingsconstructie onder de 700-900 waardoor de auto strakker door de bocht gaat.Er zijn twee typen: een lichte constructie L vergelijkbaar met de originele “Volvostay” en een verzwaarde uitvoering Z

Voor de typen met B200/ B230 F, Fb, Fd, Fk, Fs ook geschikt voor sommige dieseluitvoeringen.
De montage is heel gemakkelijk want de bevestigingspunten zijn standaard al door Volvo aangebracht.
Prijs: de Z uitvoering 85 €

Heeft u een wat ouder type 700, waar de bevestigingspunten niet zijn aangebracht.
Geen probleem daar is een oplossing voor.
De stay is getest d.m.v rekstrookjes bij het ROC in Apeldoorn

plaatje 1

De veerpootbrug

plaatje 1

Veerpootbrug. 740-940.
Ze zijn er voor alle 700-900 modellen.

De veerpootbrug tot 150 Kw type I buisdiameter 21 deze kost 225€.
tot 200 Kw type II buisdiameter 25 deze kost 245€.

voor de B280- B28 motor deze kost 265€

Ik kan ze opsturen. De kosten voor het verzenden via PostNL komen er dan bij.

plaatje 1

Levertijd volgens afspraak.

De veerpootbrug heeft een speciale driehoek-constructie. Door deze constructie wordt de stijfheid van het geheel bepaald. Met alleen een gebogen buisconstructie (wanddikte buis 3 mm) bleek de veerpootbrug veel te slap te zijn.
Door met rekstrookjes de driehoekskrachten te bepalen is deze veerpootbrug dan ook uniek. De laatste ontwikkeling is een gedeelde buisconstructie, zodat de montage nog gemakkelijker is geworden.

De stay en de veerpootbrug zijn beide getest d.m.v rekstrookjes bij het ROC in Apeldoorn.

Krukaspoelie tegenhouder

Tegenhouder krukaspoelie Volvo 240 360 740 940
(voor de elastische uitvoering B19 B21 B23 B200 B230 B234 enz.)

{Voor de oudere modellen o.a. B21A scroll naar beneden.)
Deze tegenhouder is ook geschikt voor losdraaien en vastzetten van de krukasbout. Tevens is deze uitvoering te gebruiken om de flenzen van de versnellingsbak, achteras e.d tegen te houden, wanneer je de keerring wilt vernieuwen. Prijs 85 euro

plaatje 1

Met dit gereedschap is de krukaspoeliebout gemakkelijk los te draaien. En daarna ook weer gemakkelijk vast te draaien. Het vastzetmoment voor de krukaspoeliebout is 120 Nm of 60Nm + 60 graden.

excl kosten met PostNL-pakketpost.

Nieuw Tegenhouder B200-230 2 of 3 (aangrijppunten)

plaatje 1

Met dit gereedschap is de krukaspoeliebout gemakkelijk los te draaien. En daarna ook weer gemakkelijk vast te draaien. Het vastzetmoment voor de krukaspoeliebout is 120 Nm of 60Nm + 60 graden. Voor de 360 gelden andere vastzetwaarden!
Tegenhouder nieuw model met 2 of 3 aangrijppunten, hiermee kun je ook het nokken- en tussenasastandwiel kan tegenhouden. Erg handig wanneer je de oliekeerringen b.v. wilt vernieuwen.
Tegenhouder krukaspoelie Volvo 240 360 740 940
(voor de elastische uitvoering B19 B21 B23 B200 B230 B234 enz.)
Deze tegenhouder is ook geschikt voor losdraaien en vastzetten van de nokkenastandriempoelie en ook voor de hulpaspoelie . (uitvoering met halfronde riem)

extra kosten met PostNL-pakketpost.

Ook heb ik tegenhouders voor de Volvo-VW lt diesel, 850, S/V70, S/V40, 960 en diverse andere merken auto´s

plaatje 1

Tegenhouder voor de 960 in actie

plaatje 1
Tegenhouder krukas B21A motoren ook op voorraad kost 85euro

Ook de originele tegenhouder van Volvo heb ik op voorraad maar deze niet zo handig als je zou denken.Niet voor niets heb ik een paar andere modellen!

Klepstelplaatjes

Zou je zelf je kleppen willen stellen?

Van een Volvo uit de 200 360 700 900 serie?

(Ook heb ik plaatjes en gereedschappen voor de 340 440 enz. serie, deze hebben een andere diameter, voor de D24 heb ik die spullen ook)

Probleem 1 is dan de dikte van de klepstelplaatjes.
Ik wil je de juiste dikte toesturen!! Binnen 24 uur in je bezit.

plaatje 1

Klepstelplaatjes in elke dikte. Ook dunner dan 3.30 mm min dikte 2.85
( Pas wel op, soms raakt de nokkenas de nokvolgerrand al bij 3.20 mm, je nokkenas gaat dan naar de knoppen en erger…)
Als je wilt kan ik ze nog dunner maken maar dan moet de klepvolger hoogte aangepast worden. Ook zijn er andere mogelijke oplossingen.

Zo als bekend komt bij een klepplaatdikte van 3.30 mm de cilinderkop in de gevaren zone. Volvo zegt dan ook dat de kop is uitgesteld. Remedie is dan toch dunnere plaatjes monteren. Waar je dan op moet letten is dat de rand van de nokvolger nog iets hoger ligt dan het klepstelplaatje. Ligt het plaatje dieper dan wordt de nok van de nokkenas beschadigd. Helaas is het zo dat de tolerantie op de diepte nog al eens verschilt per nokvolger. Soms raakt de nokkenas al bij 3.20 Minimaal 3.30 heeft Volvo denk ik niet voor niets aangegeven. Dus dunner dan 3.30 dan wordt het opletten.
En zo leert de ervaring bij klepspelingen minder dan 0.30 gaat de slijtage excessief. Een echte verklaring heb ik er niet voor kunnen vinden maar heb het wel ondervonden.

Wist je dat van een z.g uitgestelde cilinderkop waarvan het klepstelplaatje 3.30 mm is. De cilinderkop dan nog maar voor 30% gesleten is?

Een uitgestelde cilinderkop is dus nog lang niet versleten, de cilinderkop kan over het algemeen nog 2 maal zo lang mee als er nu kilometers mee zijn gereden! Graag geef ik hier uitleg over.

Werkwijze klepstelplaatjes per TNT Geef de maat op voor de dikte die je wilt, tot op 0.05 mm nauwkeurig.

Ik stuur je dan de gevraagde plaatjes met PostNL.

De plaatjes kosten 5 Euro per stuk 3.30 mm en daarboven
6.50 Euro per stuk onder 3.30 mm

Jij stuurt jouw te dikke plaatjes in dezelfde verpakking naar mij terug.
Onderaan dit document vind je nog een voorbeeldlijstje.

Wil je de stelplaatjes gemakkelijk demonteren, gebruik dan de klepsteller Zie onderstaande foto waar de kleplichter in actie is.

Ook heb ik er een nog handiger professioneel klepstelgereedschap met een schroefspindel die kost 80€. De prijzen zijn inclusief BTW.

Een eenvoudig maar doeltreffend uitneemgereedschap voor de plaatjes wordt erbij geleverd.
Natuurlijk kun je ook een setje voelermaten en een klepstelplaatjesdiktemeter (schroefmaat) bij mij bestellen.
Op wens stuur ik ook een klepdekselpakking mee.

plaatje 2

plaatje 3